Deklaracja dostępności dla BIP
Dostępność
O dostępności serwisu internetowego mówimy wtedy, gdy wszyscy użytkownicy mają pełny dostęp do jego treści, mogą te treści zrozumieć, a wygodna nawigacja umożliwia logiczną i intuicyjną interakcję z serwisem.
PODSTAWY PRAWNE DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ
Dążymy do tego, by serwis Biuletynu Informacji Publicznej spełniał wymagania zawarte w Rozporządzeniu Rady Ministrów Krajowe Ramy Interoperacyjności z 12 kwietnia 2012 r. Rozporządzenie to wskazuje, że od czerwca 2015 r. serwisy publiczne musza spełniać wymagania dostępności. Powołuje się ono przy tym na specyfikację Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) w wersji 2.1 na poziomie AA. Właśnie to opracowanie, przygotowane przez organizację World Wide Web Consortium (W3C) uznaje się za najważniejszy dokument objaśniający zasady dostępności.
Dodatkowo Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
Data publikacji strony internetowej: 2009-02-18
DWA ASPEKTY DOSTĘPNOŚCI SERWISU
ASPEKT TECHNICZNY
Serwis Biuletynu Informacji Publicznej spełnia wytyczne techniczne związane z dostępnością:
-
Język stron serwisu - prawidłowo określony w kodzie strony
-
Tytuły stron - prawidłowo wdrożone w całym serwisie; każda strona ma swój własny, unikalny tytuł, tworzony w oparciu o jeden, ustalony wzorzec
-
Konsekwentna nawigacja – spójna i logiczna w całym serwisie
-
Możliwość pominięcia bloków – zagwarantowana
-
Pułapki klawiaturowe - wykluczone
-
Nagłówki - prawidłowo wdrożone i generowane na podstawie wprowadzanych przez redaktorów treści
-
Listy - prawidłowo użyte w całym systemie
-
Formularze (konstrukcja) - prawidłowo zbudowane i opisane
-
Linki - wprowadzony system automatycznego generowania poprawnych linków (w przypadku podłączania plików zawierają one informacje objaśniające o typie pliku)
-
Fokus oraz tabindex - prawidłowo wdrożone; każdy element nawigacji ma wyraźne obramowanie na aktywnym elemencie strony, a nawigacja za pomocą klawisza Tab jest logiczna.
-
Kontrast - wymaganie spełnione; dla osób niedowidzących używających funkcji wysokiego kontrastu przy odwróceniu kolorów w systemie operacyjnym Windows zalecane jest używanie przeglądarki Internet Explorer 10.
-
Powiększanie tekstu – wymaganie spełnione; dla osób niedowidzących w celu powiększania i pomniejszania czcionek zaleca się stosowanie klawiszy ctrl+ i ctrl-
-
Rozdzielenie struktury i wyglądu - wymaganie spełnione; strony serwisu są dostępne i czytelne po wyłączeniu obsługi CSS.
-
Zgodność ze standardami - usunęliśmy prawie wszystkie błędy składniowe HTML.
ASPEKT INFORMACYJNY
Biuletyn Informacji Publicznej zawiera teksty i zdjęcia, które zostały opublikowane w serwisie od początku jego istnienia. Redaktor publikuje teksty, zdjęcia czy pliki i musi zadbać o to, by każdy mógł z tych treści skorzystać.
Szczegółowe informacje dotyczące
-
Zrozumiałość - teksty zamieszczone w serwisie powinny być napisane w miarę możliwości w jak najprostszy sposób,
-
Czytelność - redaktorzy starają się odpowiednio formatować teksty, w tym stosować wypunktowania, wyróżnienia itp.
-
Elementy graficzne - zdjęcia i grafiki mają wypełniony tzw. atrybut alt. Zawarte w nim opisy są odczytywane przez czytniki ekranów, czyli aplikacje używane przez osoby niewidome i niedowidzące. Redaktorzy starają się na bieżąco uzupełniać alty.
-
Pliki PDF, DOC itp. - redaktorzy starają się ograniczyć do minimum korzystanie z takich plików i osadzać teksty bezpośrednio w serwisie. Odrębną kwestią jest poprawne formatowanie plików tak, by były one dostępne (np. powinny posiadać strukturę znaczników, czyli tagowanie).
-
Nieczytelne przez czytniki ekranu dokumenty PDF użytkownicy mogą rozpoznać narzędziem OCR. Jedno z takich darmowych narzędzi znajduje się na stronie http://www.onlineocr.net/
-
W przypadku braku możliwości skorzystania z powyższego rozwiązania prosimy o telefon do jednostki w celu umówienia się na przeczytanie niedostępnego dokumentu.
-
-
Treści dokumentów zamieszczonych dotychczas w serwisie Biuletynu Informacji Publicznej są przeglądane i jeżeli to konieczne zostaną dostosowane do wymogów Rozporządzenia.
Postępowanie odwoławcze
INFORMACJA O DOSTĘPNOŚCI ARCHITEKTONICZNEJ SIEDZIBY PODMIOTU PUBLICZNEGO
Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna mieści się w budynku przy ul. Morskiej 43. Do budynku prowadzą dwa wejścia – główne od ulicy Morskiej i boczne od ulicy Lnianej (parking). To budynek dwukondygnacyjny, brak wyposażenia w windę. Wejście główne nie posiada podjazdu dla osób z niepełnosprawnościami. Szerokość głównych drzwi wejściowych jest dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Interesantom zapewnia się informację na temat rozkładu budynku.
Przed budynkiem wyznaczono 1 miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
W budynku na chwilę obecną nie ma pętli indukcyjnych, pasów asystujących i pasów przewodników Na terenie Poradni jest toaleta dostosowana dla osób z niepełnosprawnościami.
Informacje o możliwości skorzystania z tłumacza języka migowego
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Koszalinie zapewnia, na zasadach określonych w art. 12 ustawy, dostęp do świadczenia usług tłumacza polskiego języka migowego (PJM), systemu językowo-migowego (SJM), sposobów komunikowania się osób głuchoniewidomych (SKOGN), zwanych dalej „świadczeniem”.
W myśl przepisu art. 11 ust. 3 ustawy, świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, tj. dla osoby, której niepełnosprawność została potwierdzona odpowiednim orzeczeniem określonym w ww. ustawie.
W związku z powyższym, warunkiem uzyskania bezpłatnego świadczenia, jest przedłożenie do wglądu przedmiotowego orzeczenia pracownikowi załatwiającemu sprawę.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy osoba uprawniona, o której mowa w art. 11 ust. 3 ustawy, jest zobowiązana zgłosić do Miejskiej Poradnia Psychologiczno-Pedagogicznej w Koszalinie chęć skorzystania ze świadczenia ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej na 3 dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Zgłoszenie, o którym mowa, powinno być dokonane w jednej z niżej wymienionych form:
- przesłanie pisma za pośrednictwem urzędu pocztowego na adres:
Miejska Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Koszalinie, ul. Morska 43, 75-215 Koszalin
- przesłanie zgłoszenia z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, tj.: pocztą elektroniczną: mpp-p@mpp-p.com.pl / fax: 94-343 00 81